Ennätyksellinen myrskyvuosi ja korona toivat haasteita
Verkkoliiketoiminnan osalta vuosi 2020 oli säiden osalta erittäin haastava. Myskypäiviä oli ennätykselliset 44. Lukema lähes tuplaantui aiempaan, sillä keskiarvoisesti vastaava määrä on vuositasolla 25-27 myrskypäivää.
- Myrskyjen myötä meillä oli runsaasti käyttökeskuspäiviä ja -öitä . Syyskuussa riepotellut Aila-myrsky aiheutti kaikkein eniten korjaustöitä. Mennyt vuosi oli myös poikkeuksellisen lämmin, minkä myötä sähkön kulutus laski. Koronasta johtuen sama tapahtui teollisuudessa. Nämä asiat vaikuttivat luonnollisesti liikevaihtoomme, verkkoliiketoiminnan johtaja Juho Jussila kertoo.
Lämmitystarveluku jäi yli 20 % keskimääräisestä vuodesta. Siirtomäärä laski noin 9 %, kun toteuma oli 398 GWh:ta. Samaan aikaan sähköverkkoon tehdyt noin 6 miljoonan euron investoinnit olivat historiallisen suuret.
- Teimme maakaapelointia Lapin ja Kalannin keskustoissa sekä Laitilassa taajama-alueella. Makean veden alueelle toteutimme merikaapelointia ja saimme käyttöön uusia suojausvyöhykkeitä . Merkittävänä projektina oli myös Laitilassa toteutettu 110 kV:n kentän laajennus.
- Laitilan eteläosissa ja Kalannissa raivattiin helikopterilla yhteensä 80 kilometriä johtokatujen reuna-alueita. Viime vuoden aikana käynnistimme Satavakan merkittävän investointiurakan 40 kilometrin voimajohdon uusimisesta Kalannin ja Rauman Kairakadun välillä. Maastotyöt alkoivat nyt huhtikuussa Rauman Pitkäjärven haaralta ja myös Kalannista, ja saneerauksen on tarkoitus valmistua kesäkuussa 2022.
TEKNIIKKA NYKYAIKAISTUI ENTISESTÄÄN
Sähköverkon analysointia kehitettiin Uudenkaupungin Ketunkallion alueella, jossa otettiin käyttöön sähköverkkoa älykkäästi mittaava asemakohtainen dLab-vianpaikannusmenetelmä.
- Tämän lisäksi asensimme samalle rannikkoalueelle Safegridin kanssa sähköverkkoon sensoreita, jotka mittaavat vikatilanteita ja kommunikoivat käyttökeskuksen kanssa. Näin saamme mittausdataa ja kykenemme paikantamaan tarkemmin mahdollisia vikapaikkoja, Jussila tarkentaa.
Lapin taajamassa rakennettiin sähköverkon kaapeloinnin yhteydessä valokuituverkko Voimakuitua. Kaikille kännykkänumeron omistaville asiakkaille aktivoitiin mahdollisista sähköverkon keskeytyksistä ja niiden kestoista kertova Katkovahti-palvelu.
- Olemme saaneet hyvää käyttäjäpalautetta esimerkiksi sen suhteen, että Katkovahti-palvelun kautta asiakkaat saavat tiedot sähkökatkoista, vaikka eivät ole itse paikalla. Olemme mahdollistaneet eri vikailmoituskanavia, joista yhtenä esimerkkinä on vikailmoitusapplikaatio puhelimiin.
- Kaiken tämän avulla pystymme reagoimaan aiempaa nopeammin. Viime vuonna saadut hyvät asiakastyytyväisyyden arvosanat kertovat siitä, että toimintamme on selkeästi parantunut ja reagoimme entistä paremmin, Jussila sanoo.