Kaukolämpöasiakkaiden tyytyväisyys kestänyt energiakriisin
VSV-Energian asiakastyytyväisyyttä mitattiin EPSI Rating Suomen toimesta ja tutkimukseen haastateltiin 1194 suomalaista kaukolämmön yksityis- ja yritysasiakasta aikavälillä 13.10-7.11.2022.
Kaukolämpöasiakkaiden tyytyväisyys ei ole kärsinyt energian nousevien hintojen paineessa – tyytyväisyys on pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna. EPSI Ratingin* asiakastyytyväisyysindeksiksi mitataan alalla 69,3, kun asteikolla 0-100 voidaan pitää nyrkkisääntönä 0-60 tarkoittavan tyytymättömiä, 60-75 tyytyväisiä ja yli 75 erittäin tyytyväisiä asiakkaita.
Asiakastyytyväisyysrankingissä ensimmäiselle sijalle tänä vuonna yltää huomattavalla erolla VSV-Energia. Tampereen Sähkölaitos on kirinyt viime vuoden neljänneltä sijalta toiseksi, ja kärkikolmikon täydentää viime vuoden voittaja, Vantaan Energia. VSV-Energia onnistuu erottautumaan toimialan keskitasosta huomattavasti kaikilla asiakastyytyväisyyteen vaikuttavilla ja useista kysymyksistä koostuvilla osa-alueilla, mittauttaen erityisen korkeat arviot koskien imagoa ja tuotelaatua.
- "Kiitokset asiakkaillemme erinomaisesta palautteesta; Kehitettävääkin edelleen tietenkin löytyy, meidän pitää enemmän panostaa aktiivisiin ennakoiviin asiakaskontaktointeihin, digitaalisten palveluiden kehittämiseen sekä tiedottamiseen suunnittelemattomista ja suunnitelluista katkoista.’’ kommentoi VSV-Energian liiketoimintajohtaja Mika Salo.
- ”On selvää, että energiakriisi ja nousevat kustannukset kasaavat painetta niin asiakkaille kuin energiayhtiöillekin.Kaukolämpöyhtiöt ovat kuitenkin toimialatasolla kyenneet samaan aikaan petraamaan joissain asioissa. Poikkeukselliset ajat testaavat toimijoiden toimintamalleja ja valmiuksia, ja onnistuminen tiukassa paikassa luottamuksen tunnetta”, taustoittaa Heidi Laitinen, EPSI Rating Suomen maajohtaja.