VSV-konserni

Päiväni asiakasneuvojana

KUVAT: Kaisan kuvaputiikki, Kaisa Saarinen 

Mitä toimenkuvaasi kuuluu?

Laitilan asiakaspalvelupisteen hoitaminen vuorotellen kollegan kanssa. Asiakasneuvojan työhön kuuluu niin sanottujen live-asiakkaiden vastaanottamisen lisäksi paljon back office eli asiakaspalvelun taustatöitä. Taustatöitä ovat esimerkiksi sähkönjakelun ja kaukolämmön laskutukseen liittyviä tehtäviä, sähköyhtiöiden välisen tiedonvaihdon seuraaminen ja mahdollisten väärien tietojen korjaaminen. Työtehtäviä tehdään yhdessä back office-tiimin kanssa.

Työn parhaat puolet?

Monipuolisuus ja vaihtelevat työtehtävät. Onnistumisen tunteita tulee, kun saa neuvottua asiakasta vaikean asian tiimoilta. Välillä ongelmanratkaisutehtävät ovat sen verran haastavia selvittää, että niiden selättäminen tuntuu erittäin voitokkaalta. Työkaverit ovat myös aivan huippuja, aina saa apua kysyttäessä ja yhteisellä huumorilla jaksaa eteenpäin.

Oma työhistoria?

Valmistuin liiketalouden tradenomiksi 2007 ja sen jälkeen työskentelin muun muassa R-kioskilla ja Kortelan ABC:lla ja Rauman Prismassa. Energia-alalle siirryin 2019 ensin Rauman Energian palvelukseen ja VSV:n kirjoille siirryin tammikuussa 2022.

Työkaveri Nora Niemikko (oik.) on tärkeä kumppani. Autamme toinen toisiamme ja tietenkin asiakkaita.

Klo 5:45 Heräilen ja siirryn sängystä pikkuhiljaa alakertaan lukemaan päivän lehteä, samalla syön pienen aamupalan.

Klo 7:00 Lähden ajamaan kohti Laitilan toimipistettä. Työmatka kestää noin puolisen tuntia kelistä riippuen. Toimipisteelle saapuessa leimaan itseni töihin, vien eväät alakerran taukotilaan, availen tietokonetta ja luen sähköpostit.

Klo 8:00 Torstaiaamuisin on viikottainen yhteinen back officen palaveri. Palaverissa käsitellään ajankohtaisia asioita, kuten järjestelmäpäivityksen tuomia muutoksia ja ohjeita. Päivitykset toivat tällä kertaa muutoksia siihen, miten järjestelmän kanssa työskennellään tehokkaammin.

Klo 9:00 Asiakaspalvelun ovet aukeavat. Aamupäivisin on yleensä pieni yleisöryntäys, ei tosin yhtään verrattuna parin vuoden takaiseen energiakriisin aikaan, jolloin meille sai oikein jonottaa. Avustan muutamaa asiakasta sähköisessä asioinnissa ja sähköliittymän omistajanvaihdoksessa.

 

Asiakaspalvelupisteemme on avoinna arkisin klo 9-11 ja 12 -15. Laitilan Sähkötalolla on mukava odotusaula, jos joskus asiakaspalvelussa on ruuhkaa.



Klo 10:00 Asiakkaiden välissä käyn back officen työtehtäviä läpi ja tänään vuorossa on sanomaliikenteen virhelistan selvitystöitä. Sopimustietoja vaihdetaan valtakunnallisen Datahub järjestelmän kautta. Esimerkiksi jos asiakas vaihtaa sähkönmyyjää, tiedot vaihdetaan datahub-järjestelmän kautta.

Klo 11:00 Lounaan jälkeen siirryn takaisin työpisteelle ja hoidan muutamat keskittymistä vaativat työtehtävät ennen kuin ovet
asiakkaille avautuvat jälleen.

Klo 12:00 Asiakkaita käy muutamia jälleen kysymässä mm. apua sähkönmyyntisopimuksen valintaan. Käymme läpi asiakkaan sähkönkulutustottumuksia ja lämmitysmuotoa. Näin päästään hieman paremmin selville millainen sähkösopimus asiakkaalle parhaiten sopisi. Samalla vielä näytän miten sähkönkulutustietoja pystyy itse helposti seuraamaan sähköisen asiointi-palvelumme kautta.

Klo 13:00 Seuraavat asiakkaat ovat muuttamassa Suomeen ja Laitilaan. Kerron heille, mitä sähkösopimus meillä tarkoittaa, eli sähkösopimus sisältää sähkönmyynti-ja verkkopalvelusopimuksen.

Klo 15:00 Asiakaspalvelun ovet sulkeutuvat ja sitten on jälkitöiden aika. Tarkastan vielä sähköpostit ja huomisen mahdolliset valmistautumista vaativat palaverit.

Klo 15:30 Päivän tehtävät ovat tehty. Pakkaan tietokoneen mukaan, sillä huomenna vuorossa etäpäivä ja kollega hoitaa live-asiakkaat. Lähden ajamaan kohti kotia ja arki-illan ohjelmassa muun muassa yhteisiä harrastuksia lasten kanssa.

 

Ajankohtaista

Työhön kuuluu asiakkaiden neuvominen monenlaisissa energia-asioissa ja välillä vaativienkin ongelmien ratkaiseminen.

Työtehtäviin kuuluvat mm. sähköverkon suunnittelu- ja dokumentointitehtävät Laitilassa.

Oivallinen palvelumme tarjoaa asiakkaillemme palvelua ajasta ja paikasta riippumatta.

LED-valojen pienempi sähkönkulutus on tehnyt kausivalaisemisesta edullisempaa.

Jatkossa, kun asiakkaan sähkösopimus on päättymässä ulosmuuttoon (tai tapahtuu sähkösopimuksen omistajan vaihdos) saa asiakas päättymisestä t…